Sök:

Sökresultat:

1932 Uppsatser om Första linjens chefer - Sida 1 av 129

Upplevelsen av utnyttjadkompetens : En studie hur första linjens chefer i Landstinget i Jönköpings lÀnupplever att deras kompetens utnyttjas

Hur upplever första linjens chefer att deras kompetens utnyttjas av arbetsgivaren? I detta arbete har vi utifrÄn Ellström steoretiska ram och begreppsförklaring undersökt upplevelserna hos Ätta intervjupersoner i Landstinget i Jönköpings lÀn i syfte att fÄ mer kunskap om hur den gruppen ser pÄ hur deras kompetens utnyttjas.Vi har utifrÄn fem grupper av efterfrÄgad kompetens i rekryteringsannonser  djupintervjuat Ätta första linjens chefer. Vi har efterfrÄgat hur de upplever efterfrÄgad kompetens, eget yrkeskunnande, sitt handlingsutrymme, arbetets faktiska krav samt sina utvecklingsmöjligheter.VÄr analys visar att första linjens chefer upplever sig ha stor nytta av sina tidigare erfarenheter och den egna yrkeserfarenheten upplevs skapa det viktigaste yrkeskunnandet. Vidare ser vi att upplevelsen av handlingsfrihet minskar i takt med att första linjens chef fÄr mer erfarenhet. Första linjens chefer upplever att de alltid mÄste lyckas med bemanning och ha en ekonomi i balans.

Första linjens chefer ur ett nationalkulturellt perspektiv

Uppsatsens titel lyder: Första linjens chefer ur ett nationalkulturellt perspektiv ? en komparativ studie om svenska och tyska första linjens chefer inom tillverkningsindustrin. Studiens syfte Àr att undersöka skillnader och likheter mellan chefer pÄ linjenivÄ pÄ ett svenskt och ett tyskt företag inom tillverkningsindustrin, dÀr vi dels fokuserar pÄ deras upplevelser som första linjens chef och dels i vilken utstrÀckning nationalkulturen pÄverkar och styr den första chefsrollen. Vi har valt att göra en komparativ fallstudie pÄ linjechefsnivÄn dels pÄ Saab i TrollhÀttan och dels pÄ Polytron i Bergisch-Gladbach. Det primÀra tillvÀgagÄngssÀttet har utgjorts av en deduktiv ansats dÀr semistrukturerade kvalitativa intervjuer med första linjens chefer anvÀnts.

Första linjens chefer i organisationer : Hur uppfattas de av medarbetarna?

Syfte: Att undersöka hur första linjens chefer tillskrivs auktoritet frÄn sina medarbetare.Metod: Kvalitativ intervjustudie med primÀrdata frÄn tvÄ chefer och totalt 7 medarbetare till dessa chefer.Teori: Denna studie utgÄr frÄn teorier kring ledarskap, ledarstil och auktoritet.Slutsats: Chefer tillskrivs inte auktoritet utifrÄn om denne Àr internt eller externt rekryterad utan personliga egenskaper och ledarstil verkar i vÄrt fall spela större roll..

Krav-, kontroll- och stöd i arbetslivet : En intervjustudie om chefsstödets roll för mellan- och första linjens chefer inom kommunal verksamhet

Syftet med studien var att undersöka hur chefsstödets roll pÄverkar upplevda krav och kontroll i arbetet, samt om chefsstöd har en stressreducerande effekt hos mellan- och första linjens chefer inom kommunal verksamhet. Metoden som anvÀndes var en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer dÀr fem stycken mellan- och första linjens chefer valdes ut för studien. Resultatet visade pÄ att chefsstödet roll gÀllande krav och kontroll inte har sÄ stor inverkan pÄ de intervjuade mellan- och första linjens chefer men att chefstödet roll gÀllande stressreduktion var vÀldigt viktig. I resultatet framkom dock en uppfattning om att ifall chefsstödet inte funnits sÄ hade kraven ökat och kontrollen minskat som ett resultat. Slutsatserna som dragits Àr att sÄvÀl mellan- som första linjens chefer anser att chefsstödet har en betydande roll för dem i den valda kommunen..

Upplevelsen av förutsÀttningar för, och behov av, kompetensutveckling hos första linjens chefer vid en organisation i förÀndring

Föreliggande examensarbete Àr en kvalitativ undersökning om förutsÀttningar för, och behov av kompetensutveckling, hos första linjens chefer i en organisation i förÀndring. Stora organisatoriska förÀndringar bland svenska företag, myndigheter och organisationer har under de senaste decennierna medfört att befattningen som mellanchef har försvunnit och att dess arbetsuppgifter har flyttats över till första linjens chefer, som dÀrmed har fÄtt större ansvar och fler arbetsuppgifter. Syftet var att undersöka förutsÀttningar för, och behovet av, kompetensutveckling hos första linjens chefer. Fyra olika frÄgestÀllningar som berör olika teman har behandlats. Dessa teman Àr förÀndringar och krav, synen pÄ kompetensutveckling, möjligheter och hinder samt eget upplevt behov av kompetensutveckling.

Införande av affÀrssystem - ett förÀndringsarbete

I samband med införandet av ett totalintegrerat administrativt affÀrssystem, i en större processindustri, sÄ har vardagen för mÄnga av företagets medarbetare pÄverkats pÄ ett genomgripande sÀtt. Första linjens chefer, arbetsledarna, pÄ en av underhÄllsavdelningarna har intervjuats om deras upplevelse av hur arbetsuppgifterna har förÀndrats, hur organisationen har utvecklats och den upplevda affÀrsnyttan med införandet av affÀrssystemet. Den undersökta avdelningen fokuserar pÄ kostnader och kostnadsuppföljning. AffÀrssystemet har skapat nya möjligheter för kostnadsuppföljning i det dagliga underhÄllsarbetet.PÄ företaget bedrivs ett verksamhetsutvecklingsarbete som handlar om operatörsunderhÄll. UnderhÄllsavdelningarna för över enklare och rutinmÀssiga arbetsuppgifter till produktionsavdelningarna.

Att möta nya brukare i Àldreomsorgen - Första linjens chefers kunskapskÀllor för utvecklingsarbete

Svensk offentlig Àldreomsorg stÄr inför utmaningar att möta 40-taliserna och de Àldre invandrarna. Har svensk offentlig Àldreomsorg kunskap för att möta dessa grupper nÀr de behöver ÀldrevÄrd? Denna uppsats försöker ge en inblick i Àldreomsorgens kunskapsutveckling och varifrÄn första linjens chefer inom offentlig Àldreomsorg hÀmtar sin kunskapsbas ifrÄn, förutom den kunskap de har förvÀrvat i sin utbildning. AnvÀndningsomrÄdet för kunskapen Àr hur Àldreomsorgen ska möta 40-talisterna och Àldre invandrare. Fokuseringen pÄ kunskapskÀllorna utgÄr frÄn Socialstyrelsens rapport Perspektiv pÄ kunskapsutveckling inom socialtjÀnsten.

Hur första linjens chefer inom Àldreomsorgen beskriver sitt ledarskap

I takt med att samhÀllet och hÀlso- och sjukvÄrden förÀndras torde det vara sÄ att ledare stÀndigt hanterar minskade resurser som kan pÄverka arbetsförhÄllanden. I en tid dÄ behovet av engagerade medarbetare Àr som störst, Àr arbetsmiljön en viktig faktor. Ledarnas förhÄllningssÀtt och handlingar pÄverkas av förvÀntningar, krav och faktiska förhÄllanden pÄ arbetet. Ledarskapet mÄste anpassas och vara flexibelt för att kunna möta situationer som uppstÄr pÄ arbetsplatsen. Syftet med studien Àr att undersöka hur första linjens chefer inom Àldreomsorgen beskriver sitt ledarskap.

Kommunikationen Àr A och O : Konflikt och konflikthantering i arbetet som första linjenschef ? En kvalitativ studie

Konflikter med förÀldrar, vÀnner, arbetskollegor, chefer med fler Àr ett naturligt fenomen i det dagliga livet, alla av oss har erfarenheter av dem och alla har vi olika metoder för hur vi hanterar konflikterna. I den vetenskapliga forskningen och litteraturen existerar det mÀngder av arbeten om Àmnet men ingen berör pÄ ett tillfredsstÀllande sÀtt konflikthantering bland första linjens chefer i offentlig Àldreomsorg. Syftet med studie har dÀrför varit att belysa hur första linjens chefer i offentlig Àldreomsorg uppfattar och beskriver konflikter inom arbetsorganisationen samt undersöka hur första linjens chefer hanterar konflikter mellan personal pÄ arbetsplatsen. Tre frÄgor stÀlldes Àven för att kunna besvara syftet: Hur definierar cheferna konflikt begreppet och vilka personliga upplevelser har första linjens chefer av konflikt bland personal i arbetet?; Vilka pÄverkningar upplever första linjens chefer konflikter har pÄ arbetsplatsen?; och Vilka konflikthanteringsstrategier anvÀnder första linjens chefer vid hantering av konflikter mellan personal pÄ arbetsplatsen? Arbetet vilar pÄ en kvalitativ grund med semi-strukturerade intervjuer som insamlingsmetod, intervjuerna har genomförts med första linjens chefer i offentlig Àldreomsorg i en mellanstor kommun i norra Sverige.

Orsaker till varför första linjens chefer inom offentlig sjukvÄrd övervÀger att lÀmna sin chefsposition : En kvalitativ fallstudie med utgÄngspunkt i  krav-kontroll-stödmodellen

Statistik visar att ungefÀr en fjÀrdedel av chefer inom offentlig sektor lÀmnar sin befattning inom tvÄ Är samt 40 procent inom fyra Är. Det föreligger ett ekonomiskt problem dÄ personalomsÀttning Àr kostsamt pÄ flertalet sÀtt. StressnivÄn som första linjens chefer upplever pÄverkar det psykiska vÀlbefinnandet och pÄvisar dÀrmed att det föreligger ett psykosocialt problem. Det Àr av allmÀn kÀnnedom att första linjens chefer upplever svÄrigheter med att balansera krav frÄn chefer och ledning med krav frÄn medarbetare. Tidigare forskning pÄvisar att kontroll och stöd Àr viktiga faktorer för att upprÀtthÄlla en psykosocial arbetsmiljö.

MÄlstyrning och mÄluppfyllelse ur första linjens chefers perspektiv : En fallstudie av Saab AB

Bakgrund: Ekonomistyrning inkluderar alla verktyg, system, regler, praxis, vÀrderingar och övriga aktiviteter som chefer anvÀnder för att försÀkra sig om att de anstÀlldas beteenden och beslut Àr förenliga med organisationens mÄl och strategier. En typ av styrsystem som har anvÀnts lÀnge Àr mÄlstyrning, dÀr mÄl anvÀnds som ett medel för att förbÀttra prestationen. MÄlstyrning kan anvÀndas pÄ alla nivÄer i en organisation, en viktig nivÄ Àr första linjens chefer eftersom de Àr en kritisk lÀnk mellan högre chefer och de anstÀllda. Trots detta Àr det relativt okÀnt hur första linjens chefer uppfattar mÄlstyrning som styrmedel.Syfte: Syftet med vÄr studie Àr att beskriva och förklara relationen mellan första linjens chefers uppfattning av mÄlstyrning och deras prestation. Avsikten Àr Àven att skapa en modell som visar parametrar som pÄverkar första linjens chefers uppfattning av mÄlstyrningen.TillvÀgagÄngssÀtt: Denna studie har genomförts genom en fallstudie av ett enda fall.

Ny som chef Svenska & Danska första linjens chefer

Syftet med uppsatsen har varit att undersöka om det finns skillnader i chefskapet mellan danska kontra svenska nya första linjens chefer utifrĂ„n en nationalkulturell aspekt. Studien har utgĂ„tt frĂ„n ett induktiv angreppssĂ€tt dĂ€r vi har valt att anvĂ€nt oss av sĂ„vĂ€l kvalitativ som kvantitativ metod. Detta i form av 21 semistrukturerade intervjuer riktade till nya första linjen chefer och 108 enkĂ€tstudier riktade till deras medarbetare. Studien har genomförts pĂ„ sex olika företag i Öresundsregionen som bedriver verksamhet i sĂ„vĂ€l Sverige som Danmark. Det teoretiska perspektivet i uppsatsen har utgĂ„tt frĂ„n Geert HofstedeÂŽs teori betrĂ€ffande nationalkulturer samt de specifika förutsĂ€ttningarna som föreligger för de bĂ„da lĂ€nderna.

Satsningen pÄ den nationella vÀrdegrunden : Till hjÀlp för första linjens chefer?

En nationell vÀrdegrund för Àldreomsorgen skrevs in i socialtjÀnstlagen 2011. Den nya bestÀmmelsen innebÀr att omsorgen ska inriktas pÄ att den Àldre ska leva ett vÀrdigt liv och kÀnna vÀlbefinnande. Regeringen gav Socialstyrelsen uppdrag att utforma stöd för implementeringen av den nationella vÀrdegrunden, bl.a. högskoleutbildning för chefer, vÀgledningsmaterial och webbutbildning. Regeringens VÀrdighetsutredningen (Socialdepartementet, 2008) konstaterar att det finns brister i etiska vÀrden och normer inom Àldreomsorgen.

Hur har du det pÄ jobbet? - en kvalitativ studie av upplevelsen hos första linjens chef inom socialtjÀnst

Syftet med studien var att fÄ en bredare bild av och fördjupad kunskap om ledarskap för första linjens chefer inom kommunal socialtjÀnst. För att nÄ chefernas egen upplevelse av sitt uppdrag som chef och ledare valde vi kvalitativ metod med intervju som redskap. Syftet var vidare att fÄnga upplevelsen av ledarskap i relation till organisationens förvÀntningar. Vi ville se om chefserfarenhet hade nÄgon betydelse. Vi stÀllde frÄgor som skulle fÄnga vad som upptar nya respektive erfarna chefer i deras uppdrag.

Att befinna sig i numeriskt underlÀge ? fördel eller nackdel? : En kvalitativ studie om första linjens chefers upplevelser av ledarskap och möjligheter ur ett genusperspektiv

Historiskt har forskningen inom ledarskap fokuserat pÄ ledarens karaktÀrsdrag och beteende, olika ledarstilar samt dess pÄverkan för organisationens framgÄngar. Denna studie avser en annan vinkling, dÄ fokus ligger pÄ hur första linjens chefer upplever sin arbetsvardag, deras möjligheter att utöva ledarskap samt skillnader och likheter mellan manlig och kvinnlig ledarstil. Den metodologiska referensramen i studien Àr en fallstudie dÄ ett stort privat företag, som verkar i Sverige och utomlands, inom en kvinnodominerad bransch har studerats. Det empiriska materialet baseras pÄ fem semistrukturerade intervjuer, tre med kvinnor och tvÄ med mÀn, och samtliga arbetar som första linjens chefer i det utvalda företaget. Materialet inkluderar Àven interndokument, angÄende organisationsstruktur och kultur samt könsfördelning.

1 NĂ€sta sida ->